Historical and conceptual relations among educational psychology and psychopedagogy
Keywords:
educational psychology, psychopedagogy, psychology historyAbstract
Educational Psychology is an area dedicated to educational processes, involving whole school context. Psychopedagogy purposes act on learning, at its many aspects. We aimed a bibliographical exploratory review, for dialogue between those disciplines. Psychopedagogy searches identity, building it on a range of practices for learning issues. Educational Psychology, which origins are linked to the rise of Applied Psychology, is bases on the range of Psychology curriculum and is one of its professional skills. Historically both emerge together and seek contributions from Psychology to Education.
References
AMORIM, M. Vozes e silêncio no texto de pesquisa em ciências humanas. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 116, p. 7-19, jul. 2002.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PSICOPEDAGOGIA. Documentos e referências: código de ética do psicopedagogo. Disponível em: https://www.abpp.com.br/wp-content/uploads/2020/11/codigo_de_etica.pdf Acesso em 03 abr 2022.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 2. ed. Tradução de Maria Ermantina Galvão Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1997. (Coleção Ensino Superior).
BAKHTIN, M. Speech genres and other late essays. Tradução de Vern W. McGee. Austin: University of Texas Press, 1986.
BOSSA, N. A. A psicopedagogia no Brasil: contribuições a partir de uma prática. 5a. ed. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2019.
COLL, C. Psicologia e Educação: aproximação aos objetivos e conteúdos da psicologia da educação. In: COLL,C; PALACIOS, J.; MARCHESI, A. (orgs.). Desenvolvimento psicológico e educação: psicologia da educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996. p. 7-21
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Referências Técnicas para atuação de psicólogas(os) na educação básica. Brasília; CFP, 2013.
FRANZMANN, N. M.; BONETTIL, J. C. S. O TRABALHO INTERDISCIPLINAR: serviço social, psicologia e psicopedagogia na unidade escolar. Revista Maiêutica, Indaial, v. 3, n. 1, p. 95-104, 2016.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17ª. Ed. São Paulo: Sol, 1987.
GRASSI, T. M. Psicopedagogia: um olhar, uma escuta. Curitiba: Editora Ibpex, 2009.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4a. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
JUCÁ, M. R. B. L. Síndrome de Caim: Psicologia Escolar, Psicopedagogia e o “fracasso escolar” como mercado de trabalho. Estudos de Psicologia, vol. 5, n. 1, p. 253-260 253, 2000.
LÉON A. Psychologie et action éducative: la notion de psychopédagogie. L'année psychologique. 1966 vol. 66, n°2. pp. 461-474. Disponível em https://www.persee.fr/doc/psy_0003-5033_1966_num_66_2_27526 Acesso em 04 abr 2022
LOURAU, R. Análise institucional e práticas de pesquisa. Rio de Janeiro: Uerj, 1993
MASCARENHAS et al. Condições de estudo para universitários: desafios da psicopedagogia e psicologia educacional do ensino superior no interior do Amazonas, EDUCAmazônia, Vol. 2, Nº. 1, 2009, págs. 1-11.
PHAGNER, R. Psicologização escolar: O lugar da psicologia e da psicopedagogia. AMAzônica, v. 23, n. 2, 2019. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7885338 Acesso em 07 abr 2022.
ROSSI, M. F. S. F. A Formação em Psicopedagogia e o Código de Ética. Disponível em: https://arquivos.cruzeirodosulvirtual.com.br/materiais/disc_2010/2sem_2010/mat_grad_psicopedag/unidade3/texto_teorico_III.pdf Acesso em 03 abr 2022.
RUBINSTEIN, E. Psicopedagogia, psicopedagogo e a construção de sua identidade. Revista psicopedagogia. [online]. V. 34, n. 105, p. 310-319, 2017. Disponivel em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psicoped/v34n105/08.pdf. Acesso em: 04 abr 2022.
RUBINSTEIN, E. Da reeducação para a psicopedagogia, um caminhar. In RUBINSTEIN, E. (org.) Psicopedagogia: uma prática, diferentes estilos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1999.
SÁ, M. S. M. M. et al. Introdução à Psicopedagogia. 2a. ed. Curitiba: Iesde Brasil S.A., 2008.
TERRAL, H. La Psychopédagogie: Une Discipline Vagabonde. Revue Française de Pédagogie, no. 107, Ecole normale supérieure de Lyon, 1994, pp. 109–21. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/41200434 Acesso oem 07 abr 2022.
PATTO, Maria Helena Souza. A produção do fracasso escolar. Histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1999.
WINFIELD, A. G. Resuscitating Bad Science: Eugenics Past and Present. In WATKINS, W. H. (org.) The Assault on Public Education. Nova Iorque: Teachers College Press, 2012. Disponível em https://docs.rwu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1021&context=sed_fp. Acesso em 26 jul 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luiz Bosco Sardinha Machado Júnior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os autores cedem à Revista Hórus, direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional. Esta licença permite que terceiros façam download e compartilhem os trabalhos em qualquer meio ou formato, desde que atribuam o devido crédito de autoria, mas sem que possam alterá-los de nenhuma forma ou utilizá-los para fins comerciais. Se você remixar, transformar ou desenvolver o material, não poderá distribuir o material modificado.