PSICANÁLISE, LITERATURA E CINEMA: DEBATES E REFLEXÕES PROMOVIDOS POR UM PROJETO DE EXTENSÃO PARA ADOLESCENTES
Keywords:
Psychology; Psychoanalysis; Literature; Extension; Adolescents.Abstract
It is fundamental to highlight the Psychoanalysis relevance, since your emergence, to think an understanding of psychic issues, and the collective thinking, associated with moral, social, and cultural matters. For this reason, this present work introduces an experience report concerning the extension project “Psicanálise, Literatura e Cinema”, that operated by relating teaching, research, and practice, with the participation of 15 college students from the Psychology course. This program was performed under the promotion of reflections among adolescents in a state school in São Paulo, expanding the access to culture, literature, and film. Hence, the undergraduate students conducted fortnightly meetings at the school, employing as methodological tools: dynamics, drawings, and writing activities. Moreover, materials related to literature and film area (poems; book parts; movies; series episodes) were employed, to enable it promote debates with the students on social and contemporary themes. At the end of the first semester of this experience, it was possible notice a satisfactory development in most participants, considering that the bond of trust has strengthen, and the critical thinking related to important themes began to progress. Therefore, even with a few challenges in the experience, it showed efficiency within school environment, due to the student’s expanding perspectives on social field, as well as to issues like racism and prejudice. Furthermore, the actions also contributed to the college students, producing learnings into practical parts, group management in educational institutions, and listening work with adolescents.
References
BARCELOS, Renato Hübner; ROSSI, Carlos Alberto Vargas. Mídias sociais e adolescentes: uma análise das consequências ambivalentes e estratégias de consumo. Base (revista de administração e contabilidade da unisinos), São Leopoldo, v. 11, n. 2, p. 93- 110, abril- junho, 2014. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/104985/000932103.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em: 04 mai. 2023.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
BIRMAN, Joel. Mal-estar na atualidade: A psicanálise e as novas formas de subjetivação. 6. ed. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2007.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira. Brasília, DF, 2018. 4 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=104251-rces007-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192 Acesso em: 21 jun. 2023.
CONCEIÇÃO, V. L. DA.; ZAMORA, M. H. R. N.. Desigualdade social na escola. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 32, n. 4, p. 705–714, out. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/kPwXrLYC5ThZdZmnBfTVLrv/?lang=pt&format=pdf Acesso em: 01 mai. 2023.
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Código de Ética Profissional dos Psicólogos, Resolução n.º 10/05, 2005.
FREUD, Sigmund. O mal-estar na cultura e outros escritos de cultura, sociedade, religião. Belo Horizonte: Grupo Autêntica, 2020. E-book. ISBN 9788551306697. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788551306697/. Acesso em: 05 mai. 2023.
FREUD, Sigmund. Obras completas, volume 4: A interpretação dos sonhos (1900). Tradução: Paulo César de Souza. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
GREEN, André. O desligamento. Rio de janeiro: Imago ed., 1994.
GUTFREIND, Celso. O terapeuta e o lobo: a utilização do conto na clínica e na escola. Porto Alegre: Grupo A, 2020. E-book. ISBN 9788582715932. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788582715932/. Acesso em: 16 jul. 2023.
LAPLANCHE, Jean; PONTALIS, Jean-Bertrand. Vocabulário da psicanálise. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2022.
MACEDO, Rosa Maria S. A família do ponto de vista psicológico: lugar seguro para crescer?. Cadernos de Pesquisa, n. 91, p. 62-68, 1994. Disponível em: file:///C:/Users/win10/Downloads/Dialnet-AFamiliaDoPontoDeVistaPsicologico-6208923%20(1).pdf Acesso em: 01 mai. 2023.
SILVA, A. F. L. Da; RIBEIRO, C. D. M.; SILVA JÚNIOR, A. G. Da. Pensando extensão universitária como campo de formação em saúde: uma experiência na Universidade Federal Fluminense, Brasil. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 17, n. 45, p. 371–384, abr. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/WHny33PzxV6bWNgrgMmxvPB/?lang=pt&format=pdf Acesso em: 04 mai. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Kayky Costa da Silva, Eduardo Toshio Kobori, Felipe Ferreira Pinto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os autores cedem à Revista Hórus, direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional. Esta licença permite que terceiros façam download e compartilhem os trabalhos em qualquer meio ou formato, desde que atribuam o devido crédito de autoria, mas sem que possam alterá-los de nenhuma forma ou utilizá-los para fins comerciais. Se você remixar, transformar ou desenvolver o material, não poderá distribuir o material modificado.