PSICANÁLISE, LITERATURA E CINEMA: DEBATES E REFLEXÕES PROMOVIDOS POR UM PROJETO DE EXTENSÃO PARA ADOLESCENTES

Authors

Keywords:

Psychology; Psychoanalysis; Literature; Extension; Adolescents.

Abstract

It is fundamental to highlight the Psychoanalysis relevance, since your emergence, to think an understanding of psychic issues, and the collective thinking, associated with moral, social, and cultural matters. For this reason, this present work introduces an experience report concerning the extension project “Psicanálise, Literatura e Cinema”, that operated by relating teaching, research, and practice, with the participation of 15 college students from the Psychology course. This program was performed under the promotion of reflections among adolescents in a state school in São Paulo, expanding the access to culture, literature, and film. Hence, the undergraduate students conducted fortnightly meetings at the school, employing as methodological tools: dynamics, drawings, and writing activities. Moreover, materials related to literature and film area (poems; book parts; movies; series episodes) were employed, to enable it promote debates with the students on social and contemporary themes. At the end of the first semester of this experience, it was possible notice a satisfactory development in most participants, considering that the bond of trust has strengthen, and the critical thinking related to important themes began to progress. Therefore, even with a few challenges in the experience, it showed efficiency within school environment, due to the student’s expanding perspectives on social field, as well as to issues like racism and prejudice. Furthermore, the actions also contributed to the college students, producing learnings into practical parts, group management in educational institutions, and listening work with adolescents.

References

BARCELOS, Renato Hübner; ROSSI, Carlos Alberto Vargas. Mídias sociais e adolescentes: uma análise das consequências ambivalentes e estratégias de consumo. Base (revista de administração e contabilidade da unisinos), São Leopoldo, v. 11, n. 2, p. 93- 110, abril- junho, 2014. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/104985/000932103.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em: 04 mai. 2023.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BIRMAN, Joel. Mal-estar na atualidade: A psicanálise e as novas formas de subjetivação. 6. ed. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira. Brasília, DF, 2018. 4 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=104251-rces007-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192 Acesso em: 21 jun. 2023.

CONCEIÇÃO, V. L. DA.; ZAMORA, M. H. R. N.. Desigualdade social na escola. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 32, n. 4, p. 705–714, out. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/kPwXrLYC5ThZdZmnBfTVLrv/?lang=pt&format=pdf Acesso em: 01 mai. 2023.

CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Código de Ética Profissional dos Psicólogos, Resolução n.º 10/05, 2005.

FREUD, Sigmund. O mal-estar na cultura e outros escritos de cultura, sociedade, religião. Belo Horizonte: Grupo Autêntica, 2020. E-book. ISBN 9788551306697. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788551306697/. Acesso em: 05 mai. 2023.

FREUD, Sigmund. Obras completas, volume 4: A interpretação dos sonhos (1900). Tradução: Paulo César de Souza. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

GREEN, André. O desligamento. Rio de janeiro: Imago ed., 1994.

GUTFREIND, Celso. O terapeuta e o lobo: a utilização do conto na clínica e na escola. Porto Alegre: Grupo A, 2020. E-book. ISBN 9788582715932. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788582715932/. Acesso em: 16 jul. 2023.

LAPLANCHE, Jean; PONTALIS, Jean-Bertrand. Vocabulário da psicanálise. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2022.

MACEDO, Rosa Maria S. A família do ponto de vista psicológico: lugar seguro para crescer?. Cadernos de Pesquisa, n. 91, p. 62-68, 1994. Disponível em: file:///C:/Users/win10/Downloads/Dialnet-AFamiliaDoPontoDeVistaPsicologico-6208923%20(1).pdf Acesso em: 01 mai. 2023.

SILVA, A. F. L. Da; RIBEIRO, C. D. M.; SILVA JÚNIOR, A. G. Da. Pensando extensão universitária como campo de formação em saúde: uma experiência na Universidade Federal Fluminense, Brasil. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 17, n. 45, p. 371–384, abr. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/WHny33PzxV6bWNgrgMmxvPB/?lang=pt&format=pdf Acesso em: 04 mai. 2023.

Published

2025-10-20

How to Cite

Costa da Silva, K., Kobori, E. T., & Ferreira Pinto , F. (2025). PSICANÁLISE, LITERATURA E CINEMA: DEBATES E REFLEXÕES PROMOVIDOS POR UM PROJETO DE EXTENSÃO PARA ADOLESCENTES. Revista Hórus, 20(01), 1–22. Retrieved from https://estacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/revistahorus/article/view/2433

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.