Digital information and communication technologies incorporation at Brazilian educational system
Keywords:
DICT, Education, Digital skillsAbstract
Digital Information and Communication Technologies (DICT) incorporated into active teaching-learning strategies can contribute significantly to the individual and collective development of competencies, skills, and attitudes by students. To establish an overview of the use of TDIC in kindergarten, elementary, secondary, and higher education in Brazil, an integrative review was conducted based on articles indexed in the SciELO, LILACS and CAPES journal portal. In addition, documentary research was carried out in official publications of the Ministry of Education to foster reflections on the importance of TDIC in the process of teaching learning in contemporary times. Although the use of DITC in the classroom has been enhanced in the last two decades, especially with the advent of emergency remote teaching during the coronavirus pandemic, the continuing education of teachers and the adequacy of physical facilities and virtual environments are fundamental for the holistic rupture of traditional pedagogical practices and advancement in the incorporation of TDIC in all teaching modalities.
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
SOUZA, M. S.; T, P. A. TDIC e ensino: inclusão para além da inserção. Nuances: estudos sobre Educação, 30(1), 172-187, 2019.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo: Livraria da Física, 2011
MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: Souza, Carlos Alberto de; Morales, Ofelia Elisa Torres (orgs.). Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens, 2015. Vol. II. GP: Foca Foto-PROEX/UEPG.
NOGUEIRA, M. O. G.; LEAL, D. Teorias da Aprendizagem: um encontro entre os pensamentos filosófico, pedagógico e psicológico. 2. ed. Curitiba: Intersaberes, 2015.
ALBERTIN, A. L. Tecnologia de Informação e Comunicação e a Educação. EAESP/FGV/NPP – Núcleo de Pesquisas e Publicações. Relatório de Pesquisa n.35/2001.
CERQUEIRA, L. S.; CHAGAS, L.; GARCIA, N.; DOLCI, D. Motivações e Resistências no uso de TDICs no Ensino Superior: uma Avaliação do Curso de Administração em uma Universidade Federal. Revista de Tecnologia Aplicada, v. 6, n. 2, p. 12-27, Maio-Agosto, 2017.
LISBÔA, E. S. et al. LMS em Contexto Escolar: estudo sobre o uso da Moodle pelos docentes de duas escolas do Norte de Portugal. Educação, Formação & Tecnologias, v. 2, n. 1, p. 44- 57, maio 2009.
ROCHA, M.S. P. M. L; QUEIROZ, M. A. Pela tela de um tablet: tecnologias digitais na Educação Infantil. Revista Diálogo Educ., Curitiba, v. 21, n. 71, p. 1941-1966, out./dez. 2021.
BARBIERI, J. A. B et al. Um mapeamento sistemático sobre o uso de tecnologias digitais na educação infantil. Revista Society and Development, 2021, Vol.10 (11), p.e137101119421
AZEVEDO, K. K. O uso das tecnologias digitais em escolas da cidade de. Assu/RN. In: Congresso Nacional de Educação, IV, 2019, João Pessoa. Anais de evento.
BANDEIRA, D. S; LIMA, A. J. Ferramentas digitais e o uso no cotidiano da comunidade escolar em tempos de pandemia. In: Seminário Docentes, I, 2021, Fortaleza. Anais de Evento.
VOLTOLINI, A.G.M. F. Ferramentas digitais e escola: estudo de uma proposta pedagógica. Revista Observatório, Palmas, v. 5, n. 3, p. 293-316, maio. 2019.
SILVA, M. S. Gestão de TDIC e inclusão digital nas escolas públicas de Alagoas. Repositório da Faculdade Federal de Alagoas, 2020.
BRUZZI, D. G. Uso da Tecnologia na educação, da história à realidade atual. 2019.
MORAN, J. M. et al. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. Campinas: Papirus, 2013.
BATES, A. W.; SANGRÀ, A. Managing technology in higher education: strategies
for transforming teaching and learning. San Francisco: Jossey-Bass, 2011. 262 p.
ROSA, S S. A influência das TDIC na (re)configuração de Modelos de EaD tradicionais para Educação online. RENOTE, Porto Alegre, v. 11, n. 3, 2013. DOI: 10.22456/1679-1916.44420.
MEDEIROS, M. F.; MEDEIROS, G.; COLLA, A.; HERRELEIN, M. B. A produção de um ambiente em Educação a Distância com o uso de mídias integradas: a PUCRS VIRTUAL. 15 2000.
SCHUARTZ, A. S.; S, H. B. M. Tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) e processo de ensino. Revista Katálysis. 2020, v. 23, n. 03 p. 429-438.
PIRAGIBE, J. P. L. S. As contribuições do uso das TDIC para o ensino superior. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2016.
PALÁCIO, M. A. V ; TAKENAMI, I.; GONÇALVES, L. B. DE B. .; CECON, R. S. Integração de Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação por Docentes do Ensino Superior Durante a Pandemia da COVID-19. EaD em Foco, v. 12, n. 1, 29 abr. 2022.
QUINTANILHA, L. F. Inovação pedagógica universitária mediada pelo Facebook e YouTube: Uma experiência de ensino-aprendizagem direcionado à geracao-Z. Educar em Revista, 2017, 33, 249-263.
BARROS, C.C.A. et al. Precarização do Trabalho Docente: reflexões em tempos de pandemia e pós pandemia. Ensino Em Perspectivas, v.2, n.2, p: 1–23, 2021
KENSKI, V. M. Tecnologias e tempo docente. Campinas: Papirus, 2013.
LIN, F.; MUNRO, M. Why hasn’t technology disrupted academics’ teaching practices? Understanding resistance to change through the lens of activity theory. Computers & Education, v. 50, n. 2, 2008, p. 475-490. D
KIRKWOOD, A.; PRICE, L. Technology-enhanced learning and teaching in higher
education: what is ‘enhanced’ and how do we know? A critical literature review.Learning, Media and Technology, v. 39, n. 1, p. 6-36, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ciência (In) Cena Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.