ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN EDUCATION AND COMMUNICATION

A Systematic Literature Review on its Applications and Challenges

Authors

  • Ana Karoline BARBOSA Universidade Federal do Pará (UFPA) / Faculdade Estácio
  • Walter Teixeira LIMA JÚNIOR Universidade Federal do Pará (UFPA) e Universidade Federal de São Paulo (Unifesp)

Keywords:

Artificial Inteligence, education, communication

Abstract

This article presents a systematic literature review about the intersection between artificial intelligence (AI), education and communication, investigating the main applications and challenges identified in recent studies. Based on a rigorous selection and analysis protocol, academic publications that address the impact of AI in formal and non-formal education, digital inclusion and the ethical challenges involved were reviewed. The results indicate an increasing integration of AI in educational and communicational environments, highlighting both its transformative potential and ethical limitations and concerns. Finally, the study points out gaps in the literature and proposes directions for future research.

 

Author Biographies

Ana Karoline BARBOSA, Universidade Federal do Pará (UFPA) / Faculdade Estácio

Publicitária, Professora da Faculdade Estácio do Pará, Especialista em Novas Mídias, Mestra em Ciência da Comunicação (PPGCOM/UFPA). Doutoranda bolsista CAPES em Comunicação, Cultura e Amazônia pela Universidade Federal do Pará.

Walter Teixeira LIMA JÚNIOR, Universidade Federal do Pará (UFPA) e Universidade Federal de São Paulo (Unifesp)

Docente do Programa de Pós-graduação em Comunicação, Cultura e Amazônia (UFPA) e do Programa de Pós-graduação Profissional em Inovação Tecnológica (Unifesp). Líder do Grupo Sistemas Cognitivos Artificiais (Unifesp).

Published

2025-06-30

How to Cite

BARBOSA, A. K., & Teixeira LIMA JÚNIOR, W. (2025). ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN EDUCATION AND COMMUNICATION: A Systematic Literature Review on its Applications and Challenges. Puçá: Revista De Comunicação E Cultura Na Amazônia, 11(1), 146–167. Retrieved from https://estacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/puca/article/view/3844