YOUTH IN THE PLURAL: COUNTERPOINTS TO THE HEGEMONIC PATTERN BUILT ABOUT PERIPHERAL YOUTH
Keywords:
Youth; periphery; sociology of youth.Abstract
This article is discusses the theme of cultural diversity and social inclusion. It problematizes youth plurality in peripheral contexts, for which we resort to the sociology of Youth, in particular the work “Introduction to Sociology of Youth” by Luís Antonio Groppo, as a basic theoretical contribution. To this we articulate the empirical material collected and analyzed through collective interviews with young residents of loteamento Kephas, in the municipality of Novo Hamburgo/RS. The triangulation and data analysis highlights that the young collaborators of the study confront the stereotypes built about peripheral youth, commonly associated with criminality, low education and absence of work.
References
AKOTIRENE, C. Interseccionalidade. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.
ARCE, J. M. V. Vida de barro duro: cultura popular juvenil e grafite. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 1999.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.
BOURDIEU, P. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, Afrânio (Orgs.). Escritos de educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.
BOURDIEU, P. Questões de sociologia. Lisboa: Fim de Século, 2003.
BRASIL. Presidência da República. Lei nº 12.852, de 05 de agosto de 2013. Institui o Estatuto da Juventude e dispõe sobre os direitos dos jovens, os princípios e diretrizes das políticas públicas de juventude e o Sistema Nacional de Juventude - SINAJUVE. Brasília: Diário Oficial da União, 2013. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12852.htm. Acesso em: 16 dez. 2022.
COLLINS, P. H.; BILGE, S. Interseccionalidade. Boitempo Editorial, 2021.
CRENSHAW, K. A intersecionalidade na discriminação de raça e gênero. In: Acaoeducativa.org.br. (Org.). Cruzamento: raça e gênero. Brasília: Unifem, v. 1, n. 1, p. 7-16, 2004. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5793143/mod_resource/content/0/Kimberle-Crenshaw%20-%20Interseccionalidade.pdf. Acesso em: 06 ago. 2024.
DAYRELL, J. O jovem como sujeito social. Revista Brasileira de Educação, n. 24, p. 40-52, dez. 2003. DOI: 10.1590/s1413-24782003000300004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/zsHS7SvbPxKYmvcX9gwSDty/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 16 dez. 2022.
FÁVERO, D.; MORAIS, S. P. Ação política e consciência de classe de jovens no processo de luta pela moradia em Uberlândia - MG. Revista Inter Ação, Goiânia, v. 43, n. 1, p. 202-218, 2018. DOI: 10.5216/ia.v43i1.46028. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/46028. Acesso em: 17 dez. 2022.
FERNANDES, P. S. Família monoparental feminina: desafios de ser mãe solo. 2022. 53 f. Dissertação (Doutorado) – Curso de Faculdade de Ciências e Letras, Programa de Pós-Graduação em Educação Sexual, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, SP, 2022. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/234377/fernandes_ps_me_arafcl.pdf?sequence=3&isAllowed=y. Acesso em: 16 dez. 2022.
FOUCAULT, M. Ditos e escritos VI. Organização de Manoel Barros Motta. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.
FOUCAULT, M. Em defesa da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
FOUCAULT, M. Microfísica do poder. 5. ed. Tradução de Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1985.
FOUCAULT, M. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, H. L.; RABINOW, P. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.
GOFFMAN, E. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. 4. ed. Rio de Janeiro. LTC, 2008.
GONÇALVES, J.; EGGERT, E. Estruturadas X Desestruturadas: representações acerca de família em âmbito escolar. Revista Educação em Questão, [S. l.], v. 57, n. 54, 2019. DOI: 10.21680/1981-1802.2019v57n54ID18034. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/18034. Acesso em: 3 ago. 2024.
GROPPO, L. A. Introdução à sociologia da juventude. Jundiaí, SP: Paco Editorial, 2017a.
GROPPO, L. A. Juventudes e políticas públicas: comentários sobre as concepções sociológicas de juventude. DESidades – Revista Científica da Infância, Adolescência e Juventude, n. 14, ano 5, p. 9-17, mar. 2017b. Disponível em: https://desidades.ufrj.br/featured_topic/juventudes-e-politicas-publicas-comentarios-sobre-as-concepcoes-sociologicas-de-juventude/3/. Acesso em: 16 dez. 2022.
GROPPO, L. A. Teorias críticas da juventude: geração, moratória social e subculturas juvenis. Em Tese, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, v. 12, n. 1, p. 4-33, 13 jul. 2015. DOI: 10.5007/1806-5023.2015v12n1p4. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/article/view/1806-5023.2015v12n1p4. Acesso em: 16 dez. 2022.
LAHIRE, B. O sucesso escolar nos meios populares: razões do improvável. Paris: Ática, 1997.
LONGO, F. V.; VIEIRA, J. M. Educação de mãe para filho: fatores associados à mobilidade educacional no brasil. Educação & Sociedade, v. 38, n. 141, p. 1051-1071, 24 jul. 2017. DOI: 10.1590/es0101-73302017162420. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/HSzRL7FX3K9pGFgYprB4pkg/?lang=pt. Acesso em: 13 dez. 2022.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2003.
MARQUES, P. M.; MACHADO, D. M. Pobreza e desenvolvimento: imaginários coloniais e insurgências teóricas desde o sul. Desenvolvimento em Debate, v. 9, n. 1, p. 15-35, 30 abr. 2021. DOI: 10.51861/ded.dmvu.1.003. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/dd/article/view/40806/24249. Acesso em: 17 dez. 2022.
NUNES, M. F. “O negro no mundo alemão”: cidade, memória e ações afirmativas no tempo da globalização. 2009. 255 f. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/93108. Acesso em: 28 nov. 2022.
OLIVEIRA, Tatiane de; ZUCCHETTI, Dinora Tereza; MARQUES, Pâmela Marconatto. Violência e as produções de “verdades”: (des)encontros discursivos entre as mídias hegemônicas e juventudes do loteamento Kephas (RS). Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 22, n. 1, p. 31–44, 2023. DOI: 10.5585/cpg.v22n1.22983. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/cadernosdepos/article/view/22983. Acesso em: 3 ago. 2024.
PAIS, J. M. Ganchos, tachos e biscates: jovens, trabalho e futuro. 4. ed. Berlin: Edições Machado, 2016. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/24070/1/ICS_JMPais_Ganchos.pdf. Acesso em: 07 mar. 2022.
PINHEIRO, L. R. “Pra puxar o jogo...”: jovens e futebol nas periferias de Porto Alegre. Revista Mundaú, Maceió, n. 10, p. 207-223, 10 nov. 2021. Universidade Federal de Alagoas. DOI: 10.28998/rm.2021.n.10.11797. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/revistamundau/article/view/11797. Acesso em: 16 dez. 2022.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo, RS: Universidade Feevale, 2013.
SILVA, A. F.; ÁVILA, G. N. O estigma do jovem morador da periferia: um ‘rolezinho’ criminológico sobre preconceito. Revista da Faculdade de Direito do Sul de Minas, Pouso Alegre, MG, v. 31, n. 1, p. 217-240, 2015. Disponível em: http://45.79.197.60/index.php/revistafdsm/article/view/47. Acesso em: 16 dez. 2022.
SILVA, M. R.; LIMA, R. Entrevista com Luís Antonio Groppo. Revista Trabalho Necessário, v. 19, n. 39, p. 287-305, 16 jun. 2021.
TAKEITI, B. A. Juventude(s), modos de subjetivação e violência: um diálogo com aportes de Michel Foucault. In: SPINK, M. J. P.; FIGUEIREDO, P.; BRASILINO, J. (Orgs.). Psicologia social e pessoalidade. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2011. p. 59-75. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/HSzRL7FX3K9pGFgYprB4pkg/abstract/?lang=pt. Acesso em: 17 dez. 2022.
VEIGA, C. G. Crianças pobres como grupo outsider e a participação da escola. Educação & Realidade, v. 42, n. 4, p. 1239-1256, dez. 2017. DOI: 10.1590/2175-623664210. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/tq6L8LRqvLvfcsyC5yCfFpF/abstract/?lang=pt. Acesso em: 17 dez. 2022.
WESCHENFELDER, V. I.; SILVA, M. L. A cor da mestiçagem: o pardo e a produção de subjetividades negras no brasil contemporâneo. Análise Social, v. 227, n. 2, p. 308-330, 24 jan. 2018. DOI: 10.31447/AS00032573.2018227.03. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/329227575_A_cor_da_mesticagem_o_pardo_e_a_producao_de_subjetividades_negras_no_Brasil_contemporaneo. Acesso em: 17 dez. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tatiane Moura de Oliveira, Doutora, Doutora
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os autores cedem à Revista Hórus, direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional. Esta licença permite que terceiros façam download e compartilhem os trabalhos em qualquer meio ou formato, desde que atribuam o devido crédito de autoria, mas sem que possam alterá-los de nenhuma forma ou utilizá-los para fins comerciais. Se você remixar, transformar ou desenvolver o material, não poderá distribuir o material modificado.