AS RELAÇÕES SAUDÁVEIS EM REDE:

o papel da escola na promoção da cidadania digital

Authors

Keywords:

Digital citizenship. Online security. Screenagers. Education.

Abstract

Technological evolution has an impact on the traditional notion of citizenship, giving rise to the term digital citizenship, understood as a set of skills, behaviors and knowledge for networking in an ethical, responsible and safe manner. Therefore, the school has a relevant role in this debate and, therefore, this work aims to discuss the relationship between digital citizenship and the educational context, investigating strategies to provide a safe digital environment. It is concluded that educators and caregivers must establish a relationship of trust with the child/adolescent so that the benefits of the internet outweigh the risks.

Author Biography

Vander Aparecido de Castro, Facultad de Ciencias Sociales

Doutorando em Ciencias de la Educación na Facultad Interamericana de Ciencias Sociales (FICS - PY); Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação pela MUST University (Flórida - USA); Licenciado em Pedagogia com outras licenciaturas na área de Linguagens (Letras/Português, Letras/inglês e Educação Física); Técnico em Multimeios Didáticos pelo instituto Federal de Educação; Atua como Professor da Educação Básica pertencente aos Quadros do Magistério Efetivo nos Município de Piau-MG e Juiz de Fora - MG; pós-graduado em Psicopedagogia e especialista em Gestão Escolar; Bacharel em Biblioteconomia; possui experiência na área da educação com foco em tecnologias e técnicas de ensino, processos avaliativos, língua estrangeira, gestão escolar e psicologia educacional. 

Published

2024-08-30

How to Cite

Castro, V. A. de. (2024). AS RELAÇÕES SAUDÁVEIS EM REDE:: o papel da escola na promoção da cidadania digital. Puçá: Revista De Comunicação E Cultura Na Amazônia, 10(1), 36–48. Retrieved from https://estacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/puca/article/view/3159