THE INDEX OF QUENTIN TARANTINO’S “POST-MODERN” IMAGES IN KILL BILL

Authors

Keywords:

Semiotics. Cinema. Tarantino. Peirce

Abstract

This article aims to develop a semiotic analysis of the films Kill Bill vol. 1 (2003) and Kill Bill vol. 2 (2004), written and directed by postmodern filmmaker Quentin Tarantino. These films were chosen because they constitute a unique universe in the North American director's filmography, full of narratives rich in references and meaning. To this end, we opted for the theoretical bias of Charles Sanders Peirce (1975; 2005), accompanied by the reflections of Lúcia Santaella (1983; 1995). Thus, we can observe the prevalence of an indexical image in Kill Bill vol. 1 (2003) and Kill Bill vol. 2 (2004), full of stimulus and response, actions and reactions, characteristic of the Peircean secondness category. To present the hypothesis described, we adopted the use of film frames, with the aim of analyzing the points of view and interpretations resulting from the relationship between cinematographic language and the semiotic field; that is, with the purpose of reaveling how the process of semiosis happens within each scene of the films in question.

Author Biographies

Bianca Alves, Universidade Federal do Amapá

Graduada em Jornalismo pela Universidade Federal do Amapa - UNIFAP

Marcely Barroso, Universidade Federal do Amapá

Graduada em Jornalismo pela Universidade Federal do Amapa - UNIFAP

Rafael Costa, Universidade Federal do Amapá - UNIFAP

Possui Graduação em Comunicação Social- Habilitação Relações Públicas pela Universidade da Amazônia (2002), mestrado em Comunicação pela Universidade de Marília (2005) e doutorado em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2013). Atualmente é Professor Associado I da Universidade Federal do Amapá. Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Comunicação, atuando principalmente nos seguintes temas: cinema, imagem-movimento, imagem-tempo, semiótica e signos cinematográficos

Published

2024-08-30

How to Cite

Alves, B., Barroso, M., & Costa, R. (2024). THE INDEX OF QUENTIN TARANTINO’S “POST-MODERN” IMAGES IN KILL BILL. Puçá: Revista De Comunicação E Cultura Na Amazônia, 10(1), 251–273. Retrieved from https://estacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/puca/article/view/3035